شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

آیا اجلاس آبی یونسکو به تقویت همکاری‌ها در حوزه آب کمک می‌کند؟

آیا اجلاس آبی یونسکو به تقویت همکاری‌ها در حوزه آب کمک می‌کند؟

 

 

در حالی مقامات عالی رتبه کشورهای عضو مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تحت نظر یونسکو به میزبانی تهران گرد هم خواهند آمد که بر اساس داده های آماری، وضعیت مدیریت منابع آب و تأمین آب شرب سالم برای بسیاری از کشورهای جهان به یک مسئله مهم تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) به نقل از خبرگزاری ایلنا، سیزدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در حالی پنجشبه هفته جاری برابر با چهارم اسفندماه به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود، که مقامات عالی رتبه ۱۶ کشور جهان در حوزه آب و نیز نمایندگانی از ۱۰ سازمان بین‌المللی مرتبط با یونسکو در آن حاضر خواهند شد؛ نشستی مهم که از آن می توان به عنوان فرصتی طلایی برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه آب یاد کرد.
از جمله دلایلی که بر اهمیت برگزاری اجلاس سیزدهم شورای حکام آب آن هم به میزبانی ایران افزوده است، می توان به تشدید بحران آب و مشکلات ناشی از آن در بسیاری از کلانشهرهای کشورهای تحت پوشش این مرکز در غرب و جنوب آسیا و نیز آسیای میانه و شمال آفریقا اشاره کرد؛ وضعیتی که به نظر بسیاری از متخصصان برای حل مشکلات ناشی از آن به هم افزایی و  همکاری فراملی و فرامنطقه‌ای نیاز است.
اکنون در حالی مقامات عالی رتبه کشورهای عضو مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تحت نظر یونسکو به میزبانی تهران گرد هم خواهند آمد که بر اساس داده های آماری، وضعیت مدیریت منابع آب و تأمین آب شرب سالم برای بسیاری از کشورهای جهان به یک مسئله مهم تبدیل شده است.
مروری بر وضعیت منابع آب در کشورهای عضو مرکز مدیریت آب شهری مانند ایران، آذربایجان، آلمان، ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، بنگلادش، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، سریلانکا، سوریه، عراق، عمان، قطر، لبنان، مصر و هند به خوبی نشان می دهد که هر کدام از این کشورها دغدغه هایی بسیار جدی در حوزه تأمین منابع آب کافی و سالم دارند.
همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی کشورهای عضو مرکز مدیریت آب شهری یونسکو در راستای حل مشکلات آبی خود به ویژه در حوزه آب شهری به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته‌اند که تبادل نظر و تعامل با سایر اعضا می تواند به افزایش سطح توانمندی دیگر کشورها در راستای مدیریت منابع آبی کمک کند.
به طور مثال کشورهایی چون ایران که در شورای حکام مدیریت آب شهری نقش محوری دارند و از سوی دیگر در حوزه مدیریت و تأمین آب شرب سالم شهری نیز به توانمندی های مهندسی قابل توجهی دست یافته اند، می توانند با تبادل اطلاعات و دانش فنی در این حوزه و هم افزایی مدیریتی به گسترش همکاری ها و بهبود شرایط کلی کشورهای عضو در این حوزه کمک کنند و در عین حال در دستاوردها و تجربیات سایر کشورها برای ارتقای توانمندی های خود بهره ببرند.
به دیگر سخن مرکز مدیریت آب شهری یونسکو در شرایط نگران کننده سال های اخیر که تنش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای پیرامون آب بالا گرفته است، می تواند پلی برای تقویت همکاری های بین المللی در حوزه آب و مسائل آن باشند و به بهبود نحوه مدیریت آب در سطح جهان به ویژه کشورهای عضو کمک کند.
بر اساس آنچه مورد اشاره قرار گرفت، انتظار می‌رود در این نشست شورا که به میزبانی تهران برگزار خواهد شد، مسائلی مهمی مانند اجرای پروژه های مشترک آبی، انتقال تجربیات در زمینه پایش و پیش‌بینی خشکسالی در سطح منطقه، سازگاری با تغییر اقلیم، حکمرانی آب، مدیریت آب شهری، فناوری‌های نوین در صنعت آب و فاضلاب و استفاده از ظرفیت آب‌های نامتعارف در سایه هم افزایی منطقه ای و فرامنطقه‌ای به نتیجه برسد و به آغاز فصلی تازه در مدیریت منابع آب و کاهش های تنش آبی منجر شود.

آخرین خبرها

ویدئوها

گوشه ای از اقدامات شرکت آبفا برای مقابله با بارندگی های اخیر
رادیو آبفا
هفته دولت
گزارش افزایش مصرف آب درلرستان

تصاویر

اینفوگرافیک جهاد آبرسانی در استان لرستان
طرح جهادآبرسانی درلرستان در قاب دوربین شرکت آب وفاضلاب استان با پیش رفت ۵۷درصدی قسمت اول
جشنواره آب و رسانه وزارت نیرو
کسب گواهینامه بین المللی
گرامیداشت یوم الله بیست ودوم بهمن
جشنواره نخستین واژه (آب)