دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

زلالی خدمات دولت در آبرسانی به مناطق محروم لرستان

به نقل از ایرنا

زلالی خدمات دولت در آبرسانی به مناطق محروم لرستان

به گزارش خبرنگار ایرنا، آب در همه ملل و مذاهب، مظهر حیات و هستی بخش بوده که خداوند با ارزانی آن بر بشر، راه را برای زیستن و ادامه دادن بر مدار حرکت پویا باز کرده است، نعمتی که تا پیش از انقلاب اسلامی تنها در برخی شهرهای کشور مایه حیات بود و برای روستاییان نیز حکم ممات را داشت چرا که مصرف آب شرب غیربهداشتی و ناسالم برای اغلب روستاییان منجر به بیماری های مرگبار روده ای و عفونی شده و حتی در مقاطعی کشور را با بحران مواجه کرده بود.
تا اینکه به برکت انقلاب اسلامی، اجرای طرح های بخش آب و فاضلاب به ویژه آب شرب مناطق محروم، شتاب قابل توجهی یافت به گونه ای که به جرات می توان آبرسانی به روستاها و بهره مندی روستاییان از آب شرب سالم و بهداشتی را یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست چرا که به گواه آمار کارشناسان، تا پیش از انقلاب اسلامی تنها هشت درصد جمعیت روستایی کشور از آب شرب بهداشتی و سالم بهره مند بودند و بنابر اعلام دبیرخانه شورای عالی جهاد سازندگی امور عشایر و توسعه روستایی، این رقم پس از انقلاب به ۸۲.۹۵ درصد رسیده است.
در شهرها نیز تنها حدود ۷۴ درصد از جمعیت ۱۸ میلیون نفری کشور پیش از انقلاب اسلامی به آب شرب سالم و بهداشتی دسترسی داشته اند که اکنون این دسترسی به ۱۰۰ درصد رسیده که در نوع خود آماری بسیار بی نظیر و تامل برانگیز است.
استان لرستان نیز به تبع سایر استان های کشور از این جریان تلاش مضاعف در توسعه آبرسانی شهری و روستایی بازنماند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با حرکت قطار این بخش برروی ریل خدمت، شاهد آبرسانی به شهر و روستاهای این استان بوده ایم که این روند شتابان با خدمات دولت سیزدهم، سرعت یافته است.

واگذاری بیش از ۲۲ هزار اشتراک جدید آب شهری
به گفته " یاسر اکبریان" مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان، قبل از انقلاب اسلامی هیچکدام از روستاهای استان آب شرب بهداشتی و سالم نداشتند و تنها ۲۰ درصد جمعیت شهری استان از آب سالم برخوردار بود در حالی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی این شاخص در مناطق شهری به ۱۰۰ درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه هفت هزار کیلومتر طول خطوط فعلی انتقال آب شهری و روستایی استان تا قبل از انقلاب زیر پنج درصد بود تصریح کرد: تعداد ۴۳۲ هزار و ۵۹۶ فقره انشعاب آب شهری تا قبل از دولت سیزدهم و از ابتدای فعالیت این دولت نیز ۲۲ هزار و ۵۵۹ انشعاب جدید آب شهری واگذار شده تا مجموع مشترکان این بخش به ۴۵۵ هزار و ۱۵۵ مورد افزایش یابد.
وی افزود: طول شبکه توزیع آب استان ۲ هزار و ۷۴۱ کیلومتر است که ۱۳ کیلومتر آن در طول دولت سیزدهم ایجاد و از مجموع ۶۴۳ کیلومتر طول خطوط انتقال آب استان، ۱۸ کیلومتر در این مدت احداث شده است.
وی با بیان اینکه تعداد چاه های آب شرب استان در این مدت از ۲۰۸ به ۲۲۰ حلقه افزایش یافته است ادامه داد: از مجموع ۲۸۳ هزار و ۸۳۵ فقره انشعاب فاضلاب در استان، ۲۷ هزار و ۲۶۶ فقره در ۲ سال گذشته واگذار شده است و با اجرای ۵۷ کیلومتر شبکه جدید جمع آوری فاصلاب، طول این شبکه در استان به یکهزار و ۲۴۳ کیلومتر رسید.

بهره مندی۱۳۱ روستا از آب شرب سالم در دولت سیزدهم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با اشاره به اینکه تا قبل از دولت سیزدهم یکهزار و ۴۵۵ روستای استان از آب شرب بهداشتی و سالم بهره مند بوده اند، گفت: ۱۳۱ روستای این استان نیز همزمان با آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون از آب شرب بهداشتی و سالم بهره مند شده و مجموع روستاهای برخوردار از این خدمت به یکهزار و ۵۸۶ مورد رسیده است.
اکبریان افزود: هم اکنون تعداد مشترکان آب روستایی استان ۱۴۶ هزار و ۵۶۳ فقره می باشد که هفت هزار و ۳۰۱ فقره از این مجموع در طول دولت سیزدهم واگذار شده است.
وی تصریح کرد: هم اکنون ۸۳ و ۳۴ صدم درصد از جمعیت روستایی استان تحت پوشش شرکت آبفا قرار دارند که ۷۸ و ۳۰ صدم درصد از این مجموع مربوط به قبل از دولت سیزدهم است و پنج و چهار صدم درصد نیز در طول دولت سیزدهم تحت پوشش شرکت قرار گرفته اند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان طول لوله گذاری شبکه توزیع آب روستایی استان را چهار هزار و ۷۷۹ کیلومتر عنوان کرد و افزود: چهار هزار و ۵۷۷ متر از این لوله گذاری تا قبل از دولت سیزدهم و ۲۰۲ کیلومتر نیز در طول دولت سیزدهم ایجاد و از مجموع سه هزار و ۷۹ کیلومتر خطوط انتقال نیز، ۲۵۹ کیلومتر آن در طول فعالیت دولت سیزدهم احداث شده است.
به گفته اکبریان اکنون تعداد مخازن آب روستاهای استان یکهزار و ۳۵ باب با حجم ۸۲ هزار و ۶۷۹ مترمکعب است که ۱۲۰ باب از این مجموع با حجم ۹ هزار و ۹۹۵ مترمکعب مربوط به عملکرد دولت سیزدهم می باشد.
۲۸۰میلیارد ریال طرح آبرسانی روستایی در دست اجرا است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان همچنین گفت: در حال حاضر عملیات آبرسانی به روستاهای چهار شهرستان دلفان، کوهدشت، پلدختر و دورود با اعتبار ۲۸۰ میلیارد ریال نیز در حال انجام می باشد که پروژه آبرسانی به روستاهای کوهدشت با احداث ۶ باب مخزن ذخیره آب جمعا به میزان یکهزار و ۸۰۰ متر مکعب با هزینه بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال درحال اجرا است.
اکبریان گفت: عملیات آبرسانی به مجتمع تخت چان شهرستان پلدختر با احداث مخزن، تجهیز، بهسازی و ساخت اتاقک چاه، بهسازی چشمه، اجرای یکهزار و ۴۰۰ متر خطوط انتقال و شبکه توزیع آب با هزینه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال فعال می باشد.
وی در خصوص عملیات تامین آب روستای میربگ شمالی شهرستان دلفان تصریح کرد: این طرح با هفت هزار متر خط انتقال و هزینه بیش از ۴۰ میلیارد ریال همچنین آبرسانی به روستای کارخانه "سفید کن" شهرستان دورود نیز با اجرای ۲ هزار و ۷۰۰ متر خط انتقال و ۲۰ میلیارد ریال در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در حال اجرا است.
وی افزود: برخی از این پروژه ها از محل اعتبارات عمرانی استانی و برخی هم در قالب اعتبارات "جهاد آبرسانی" در حال فعالیت هستند و با بهره برداری از آن ها حدود ۱۵ هزار نفر از جمعیت روستاهای استان از آب شرب سالم بهره مند خواهند شد که پیش بینی شده است همه این طرح ها تا دهه فجر امسال بهره برداری شود.
یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در توجه به مناطق محروم، اجرای طرح "جهاد آبرسانی" می باشد که در استان لرستان نیز به همت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و بسیج سازندگی با پیشرفت مناسبی در حال انجام است.
یکی از اقدامات موثر دولت سیزدهم برای توسعه خدمات آبرسانی به مناطق محروم کشور و به تبع آن استان لرستان، طرح "جهاد آبرسانی" است که می توان این طرح را شاه بیت اقدامات انقلاب اسلامی در توسعه مناطق محروم عنوان کرد چرا که در این طرح با آبرسانی به ۱۰ هزار روستا، یک میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار با جمعیتی بالغ برچهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از نعمت آب شرب پایدار و با کیفیت بهره‌مند می‌شوند.
برای پروژه جهاد آبرسانی در فاز نخست حدود ۴۷۰ هزار میلیارد ریال برآورد اعتبار، اجرای حدود ۱۴ هزار و ٥٠٠ کیلومتر خط انتقال، ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و حدود ۸۷۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره تعریف شده و در لرستان نیز به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب، با پیشرفت فیزیکی مناسبی در حال اجرا است.

آبرسانی به ۷۱ هزار روستایی با "جهاد آبرسانی"
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان در این خصوص گفت: با تلاش و تعامل بین بسیج سازندگی و شرکت آبفا، اجرای پروژه‌های جهاد آبرسانی در بیش از ۱۲۵ روستای استان به منظور تامین آب شرب سالم و بهداشتی و رفع محرومیت روستاها از روند مطلوبی برخوردار است.
اکبریان ادامه داد: با توجه به آخرین آمارهای دریافتی، پیشرفت فیزیکی پروژه در کل استان بیش از ۵۰ درصد است که طبق برآوردها لرستان به نسبت کشوری در جایگاه مناسبی قرار دارد و با افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه در استان جمعیتی بیش از ۷۱ هزار نفر از روستاییان، تحت پوشش خدمات شرکت آبفا قرار خواهند گرفت.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه شامل احداث ایستگاه پمپاژ، نیرورسانی، محوطه‌سازی، حصار کشی، ساخت اتاقک، تهیه تجهیزات چاه و چاهک، حفر چاه، خطوط انتقال، اجرای شبکه است و اعتباری افزون بر چهار هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال برای اجرای آن در نظر گرفته شده که طی مدت سه سال به بهره‌برداری خواهد رسید.
آبرسانی به ۶۳ روستای محروم همزمان با هفته دولت
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان همچنین گفت: ۶۳ روستای محروم مناطق مختلف این استان از آب آشامیدنی بهداشتی و سالم بهره مند شدند که آیین افتتاح این طرح ها به صورت همزمان در هفته دولت برگزار شد.
اکبریان اظهار کرد: برای آبرسانی به این روستاها با جمعیت بیش از ۲۰ هزار نفر یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و بسیج سازندگی استان هزینه شده است که عملیات آبرسانی این روستاها ۱۰۲ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده بود و در حال حاضر حدود یکهزار و ۶۰۰ روستای لرستان تحت پوشش خدمات آبفا قرار گرفته اند.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
این سوال برای تشخیص شما از ربات است.
CAPTCHA ی تصویری

آخرین خبرها

ویدئوها

گوشه ای از اقدامات شرکت آبفا برای مقابله با بارندگی های اخیر
رادیو آبفا
هفته دولت
گزارش افزایش مصرف آب درلرستان

تصاویر

اینفوگرافیک جهاد آبرسانی در استان لرستان
طرح جهادآبرسانی درلرستان در قاب دوربین شرکت آب وفاضلاب استان با پیش رفت ۵۷درصدی قسمت اول
جشنواره آب و رسانه وزارت نیرو
کسب گواهینامه بین المللی
گرامیداشت یوم الله بیست ودوم بهمن
جشنواره نخستین واژه (آب)