يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

کدورتی که رفع شد

کدورتی که رفع شد

حذف و کاهش چشمگیر مناطق متاثر از  کدورت آب آشامیدنی شهر خرم‌آباد پس از وعده مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نشان داد اعتماد و استفاده از ظرفیت‌ها و اتکا به دانش و نیروهای جوان، متعهد ، علاقه‌مند  و دارای پشتکار در دولت سیزدهم  کارگشا بوده و  می‌توان با حداقل امکانات کارهای بزرگ را  با کمترین  هزینه به سرانجام رساند.

سال های مدید یکی از دغدغه‌های مهم و گلایه شهروندان خرم‌آباد به ویژه از اسفندماه تا اوایل اردیبهشت همه ساله افزایش کدورت آب آشامیدنی بود به طوری که با شروع بارندگی‌های بهاری، چشمه های تامین کننده بخش قابل توجهی از آب شرب شهر دچار کدورت می شد که اوج این مساله در فروردین ماه پارسال به عنوان یک بحران و زنگ خطر خود را نشان داد.

در اواخر همان ماه به طرز بی سابقه ای کدورت آب چشمه ها باعث شد آب لوله کشی حدود ۴۰ درصد مناطق شهر با کدورت بسیار بالایی مواجه شود به طوری که در مناطقی قابل استفاده برای آشامیدن نبود و موجبات گلایه مندی جدی و به حق شهروندان را فراهم کرد.

با وجود اینکه مسوولان شرکت آب و فاضلاب در گذشته وعده‌هایی مبنی بر رفع کدورت آب آشامیدنی خرم‌آباد را مطرح کرده بودند اما این وعده‌ها محقق نشد و هرسال شاهد داستان تکراری کدورت آب آشامیدنی به علت عدم وجود منابع پایدار قابل برنامه ریزی بلند مدت بودیم.

 شهروند خرم آبادی ساکن محله پشت بازار در این باره اظهار کرد: همیشه پس از بارش‌های بهاری آب شرب، کدر و گل‌آلود می شد که این امر سلامت شهروندان بخصوص خردسالان و بیماران در معرض خطر را با چالش جدی مواجه می کرد.
وی افزود: اگر این مشکل برطرف نمی شد آلودگی های آب آشامیدنی در دراز مدت منجر به بروز مشکلات گوارشی می گردید اما امسال خوشبختانه با وجود بارندگی های بالا اما آب شرب شهر دچار آلودگی و کدورت نشد.

دیگر شهروند خرم آبادی ساکن محله خاتم الانبیا نیز به ایرنا گفت: کدورت آب شرب شهر خرم آباد پس از بارندگی ها یک قصه تکراری بود که شهروندان را با مشکل مواجه می کرد.

با کدر و گل آلود شدن آب مجبور می شدیم برای چندین روز از آب معدنی استفاده کنیم یا آب را چندین بار بجوشانیم تا قابل استفاده شود اما امسال با این مشکل روبرو نشدیم که جای تشکر و قدردانی از مسوولان آبفای استان دارد.
انجام یکهزار نفر ساعت تلاش برای رفع مشکل کدورت

مسوولان وقت شرکت آبفا با توجه به محدودیت های فنی و کمبود ظرفیت ها رفع مشکل کدورت آب را منوط به راه‌اندازی مدول(فاز) دوم تصفیه خانه آب خرم‌آباد می دانستند اما پس از افزایش ناگهانی کدورت آب آشامیدنی خرم‌آباد در فروردین ماه پارسال وعده حذف کدورت آب شهر را در آینده‌ ای نزدیک به شهروندان دادیم که شاید کمتر کسی گمان می‌کرد تحقق پیدا کند اما پیگیری ها برای پیشبرد طرح فاز دوم تصفیه خانه آب و همزمان ارتقای تصفیه خانه با جدیت آغاز شد.

ساخت و بهره برداری از فاز دوم تصفیه خانه آب و ارتقای تصفیه خانه فعلی در گرو تخصیص اعتبار و البته امری زمان بر بود اما با پیگیری های مستمر، فعالیت بیش از یکهزار نفر ساعت کار، تلاش بی وقفه و اجرای پروژه های متعدد در چندین جبهه کاری ، طرح‌ و برنامه های مورد نظر با هدف کاهش و حذف مناطق متاثر از کدورت آب مطالعه، تهیه و اجرایی شد.

حذف پمپاژ مستقیم آب در منطقه علوی شهر خرم آباد پس از سال ها و همزمان بهره مندی از ظرفیت تصفیه خانه آب و تحت پوشش قرار گرفتن مناطق جلال احمد، خاتم الانبیا، خیابان های منتهی به آراسته، قاضی آباد و کوی فلسطین و مناطق وسیعی از مرکز شهر از جمله حد فاصل شیرخوارگاه تا ایستگاه مطهری و مناطقی از میدان تختی، نهر ناصری و منطقه قدیمی پشت بازار انجام شد به طوری که تعداد مشترکان متاثر از وجود آب دارای کدورت هم اکنون به حدود ۵درصد جمعیت شهر رسیده است.

اکنون ۹۵ درصد از کدورت آب آشامیدنی خرم‌آباد حذف شده است و تنها بخش کوچکی از شهر از جمله خیابان تمدن، چهارراه طیب و مناطق مرتفع و بالادست نهر ناصری با مشکل جزیی کدورت آب مواجه هستند که برنامه ‌ریزی برای رفع مشکل این مناطق هم در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان قرار دارد.
این مهم همزمان با کار جهادی، تلاش مضاعف و توسعه سامانه های هوشمند کنترل فشار شبکه، ارتقای واحد تله متری و مانیتورینگ تاسیسات و شبکه، بکارگیری همه ظرفیت های لاگرهای(ثبت کننده ها) هوشمند و کنترل مخازن رقم خورد و نشان داد اعتماد و استفاده از ظرفیت ها و اتکا به دانش نیروهای جوان و متعهد در دولت سیزدهم کارگشا بوده است.
بیش از ۶۱۰ هزار مشترک آب در لرستان وجود دارد.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
این سوال برای تشخیص شما از ربات است.
CAPTCHA ی تصویری

آخرین خبرها

ویدئوها

گوشه ای از اقدامات شرکت آبفا برای مقابله با بارندگی های اخیر
رادیو آبفا
هفته دولت
گزارش افزایش مصرف آب درلرستان

تصاویر

اینفوگرافیک جهاد آبرسانی در استان لرستان
طرح جهادآبرسانی درلرستان در قاب دوربین شرکت آب وفاضلاب استان با پیش رفت ۵۷درصدی قسمت اول
جشنواره آب و رسانه وزارت نیرو
کسب گواهینامه بین المللی
گرامیداشت یوم الله بیست ودوم بهمن
جشنواره نخستین واژه (آب)