يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

افتتاح فاز اول طرح جهاد آبرسانی در قالب آبرسانی به ۲۰ روستا و یک شهر جدید در شهرستان الیگودرز استان لرستان

باحضور معاون وزیر نیرو و معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور اجرا شد؛

افتتاح فاز اول طرح جهاد آبرسانی در قالب آبرسانی به ۲۰ روستا و یک شهر جدید در شهرستان الیگودرز استان لرستان

به گزارش خبرنگار سایت خبری شرکت آب و فاضلاب استان لرستان، محمد جوانبخت، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، روز گذشته در آیین آبرسانی به ۲۰ روستا و یک شهر جدید (شول آ باد) زیان دیده از طرح قمرود در شهرستان الیگودرز گفت: طبق بررسی انجام شده در دولت سیزدهم، در وزارت نیرو حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ پروژه آبی نیمه تمام داریم که برخی از این پروژه ها و طرح های آبی به دلایل مختلف و عمدتاً مشکلات اعتباری، متوقف و نیمه متوقف بوده اند که برخی از آنها را تحت عنوان پروژه های اولویت دار برنامه ریزی کردیم و در این میان، به پروژه های مربوط به استان لرستان، توجه ویژه شد.
وی با اشاره به وجود حدود ۱۰ سد در دست اجرا در لرستان افزود: تامین مالی و اعتباری و پیشرفت این سدها را به عنوان پروژه های مهم وزارت نیرو، به صورت هفتگی پیگیری می کنیم و البته اولویت تامین آب شرب، محفوظ است اما به معنای آن نیست که تامین آب حوزه کشاورزی و صنعت، دور از نظر بماند.
جوانبخت ادامه داد: در زمانی که بسته پروژه های اولویت دار تدوین می شد، شرایط آب روستاها در راستای تحقق عدالت محوری، از دغدغه های اصلی وزارت نیرو بوده است، در مرحله اول، ۱۰ هزار روستا مد نظر بوده است که مراحل تکمیلی ممکن است این عدد را تا ۲۰ هزار روستا هم ارتقا دهد که در طرح حاضر هم که جمعیت ۲۰ روستا و یک شهر از ۴ هزار نفر بیشتر است امیدواریم هدف مهم آب رسانی به روستا ها که می تواند یک اقدام ارزشی و توسعه عدالت محور باشد به نتیجه برسد.
معاون وزیر نیرو در خصوص مطالبات مردم که در همین جلسه مطالبات خود را بیان کردند، نیز گفت: بهترین نتیجه سفر من، شنیدن سخنان مردم در اینجا بود و در وزارت نیرو هم، هیچ دغدغه ای جز حل مشکل مردم نداریم.

 

 
جهاد آبرسانی در کشور، ۴۲/۵ درصد پیشرفت دارد
مجید آقازاده، معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور، با بیان اینکه در دولت سیزدهم، اجرای جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در فاز اول از اوایل سال گذشته عملیاتی شد و تا حدود ۳ سال باید آنها را به بهره‌برداری برسانیم گفت: از این تعداد، حدود ۷ هزار و ۱۳۸ روستا توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و حدود ۳ هزار روستا توسط شرکت های آبفای استانی در حال اجرا و حدود ۳ هزار و ۳۰ روستا به مرحله بهره برداری رسیده است که حدود ۴۲/۵ درصد هم پیشرفت ریالی دارند و حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان هم هزینه خواهد شد.
وی ادامه داد: در طول یک و نیم سالی که پروژه ها را عملیاتی کردیم، ۲ هزار و ۴۵۰ روستا نیز، حسب خواسته های نمایندگان مردم در مجلس و استانداران و دستور وزیر نیرو به این تعداد اضافه شده است و در آینده نزدیک شاهد افتتاح این ۱۰ هزار پروژه در ۱۰ هزار نقطه کشور خواهیم بود.
معاون وزیر نیرو افزود: احجام این پروژه ها، حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه توزیع، ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر شبکه خط انتقال، حدود ۸ هزار و ۸۷۳ هزار متر مکعب مخزن، ۱۰ هزار و ۶۰۰ لیتر در ثانیه تامین آب و ۹۹۹ ایستگاه پمپاژ در این ۱۰ هزار روستا عملیاتی خواهد شد.
آقازاده با اشاره به نیاز استان ها و روستاها و تداوم خشکسالی در چند سال اخیر گفت: سیاست وزارت نیرو این بود که آب رسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار را هم عملیاتی کند که ضمن تشکر از نمایندگان مجلس بویژه خدابخشی، نماینده مردم الیگودرز که در صحن مجلس حکم قانونی آوردند که بند ج تبصره ۸ که روستاهای بالای ۲۰ خانوار وارد موافقت نامه شود و در مدت ۶ ماه تمام کارهای ستادی آن انجام شود و در همین مدت، کارهای ستادی مطالعات را انجام دادیم و بر این اساس، حدود ۱۲ هزار روستا به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ شد که در موافقت نامه الحاق شود.
وی در همین خصوص اضافه کرد: حدود ۴۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع در این ۱۲ هزار روستا در فاز دوم عملیاتی خواهد شد، حدود ۲۹ هزار کیلومتر خط انتقال، ۲۶ هزار لیتر در ثانیه تامین آب خواهیم داشت و حدود ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر از این آب بهره مند خواهند شد، با ۸۶ هزار میلیارد تومان در طول برنامه هفتم که این حاصل خدمات دولت سیزدهم در راستای تحقق عدالت اجتماعی در روستاها است.
معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور بیان کرد: برای روستاهای طرح قمرود که امروز برای ۲۰ روستا اجرایی شد، مابقی را در فاز دوم قرار داده ایم و تامین اعتبار شده است.
آقازاده عنوان کرد: از محل محرومیت، امسال برای استان لرستان، ۱۸۹ میلیارد تومان تامین اعتبار شده است و برای روستاهای قمرود هم از صفر تا ۱۷۰ میلیارد تومان تامین اعتبار شده بود که حدود ۴۹ روستا بوده است و با توجه به پیگیری های نماینده مردم الیگودرز، به ۹۶ روستا افزایش پیدا کرد و در فاز دوم عملیاتی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه متوسط پیشرفت فیزیکی طرح های جهاد آب رسانی در کشور، ۴۲/۵ درصد است گفت: این پیشرفت در لرستان، ۶۴ درصد است که حاکی از حمایت مسئولان است.

تا پایان امسال، ۵۰ روستای دیگر از نعمت آب شرب، برخوردار خواهند شد
اکبریان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان نیز گفت: طرح جهاد آب رسانی به نحو مطلوبی در استان در حال اجرا است و تا بحال بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پیش بینی می کنیم جدول زمانبندی در طول ۳ سال به سرانجام برسد.
وی افزود: بر اساس پروژه های جهاد آب رسانی، ۱۲۵ روستای محروم استان از نعمت آب شرب برخوردار خواهند شد، البته سپاه استان در تلاش است که تعداد روستاها را در شهرستان ها به ۳۰۰ روستا برساند، امروز نیز در فاز اول، در الیگودرز ، ۲۰ روستا و یک شهر جدید (شول آ باد) آب رسانی می شوند.
اکبریان اظهار کرد: تا پایان سال، ۵۰ روستای دیگر از نعمت آب شرب پایدار برخوردار خواهند شد که در مجموع، تا پایان طرح، ۷۱ هزار نفر از روستاییان تحت پوشش خدمات آبفا قرار خواهند گرفت.
مدیرعامل شرکت آبفا لرستان ادامه داد: برای تکمیل کل پروژه، ۲۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در پروژه محرومیت زدایی قمرود در الیگودرز، حدود ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز داریم.

شایان ذکر است این مراسم با حضور معاون عمرانی استاندار، امام جمعه شهرستان الیگودرز، نماینده مردم شهرستان الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، فرمانده سپاه استان، مسئول بسیج سازندگی سپاه استان و مسئولین  شهرستان برگزارشد.

 

 

 

 

آخرین خبرها

ویدئوها

گوشه ای از اقدامات شرکت آبفا برای مقابله با بارندگی های اخیر
رادیو آبفا
هفته دولت
گزارش افزایش مصرف آب درلرستان

تصاویر

اینفوگرافیک جهاد آبرسانی در استان لرستان
طرح جهادآبرسانی درلرستان در قاب دوربین شرکت آب وفاضلاب استان با پیش رفت ۵۷درصدی قسمت اول
جشنواره آب و رسانه وزارت نیرو
کسب گواهینامه بین المللی
گرامیداشت یوم الله بیست ودوم بهمن
جشنواره نخستین واژه (آب)